LEAN IN MONTFERLAND

Als college hebben we een aantal weken geleden besloten dat LEAN een dusdanig belangrijk onderdeel is van onze organisatieontwikkeling dat daar vanuit het college ook een portefeuillehouder voor is aangewezen. Ik ben dan ook trots dat ik me, naast de overige portefeuilles die ik behandel, tegenwoordig wethouder LEAN mag noemen. Met begeleiding van onze green en black belts hebben we zelf mogen ervaren hoe zinvol de LEAN-game was en kwamen we tot de conclusie dat het altijd goed is om de vraag te stellen: waarom doen we dit en kan dit niet beter? Deze basishouding zal door onze enthousiaste LEAN ambassadeurs in onze organisatie gemasseerd worden. LEAN is dan ook geen project maar een methode om een vaardigheid te leren die onze organisatie naar een hoger niveau gaat tillen. Mocht je interesse hebben om meer te weten te komen over dit onderwerp ga dan in gesprek met onze LEAN ambassadeurs of met mij zodat we er samen aan kunnen werken om Montferland elke dag weer een stukje mooier te maken.

Oscar van Leeuwen, wethouder Organisatie en Openbare Werken

Lean: de term waart al rond in ons gemeentehuis. Een modeterm misschien, maar ook iets waar we in geloven. Enthousiastelingen zijn er al mee aan de slag gegaan: pioniers die geloven in de waarde van het nadenken over je dagelijkse werk. Medewerkers ook die erin geloven dat je uiteindelijk zelf je werk het best kunt verbeteren. Gewoon omdat je er het meeste verstand van hebt. Lean levert veel op: je werk wordt gemakkelijker en sneller. En juist voor collega’s die er nog niet mee geconfronteerd zijn of er de meerwaarde niet van inzien: iedereen kent ongetwijfeld werkprocessen waarvan je je afvraagt ‘kan dit nu niet anders’? Stel die vraag eens hardop en vraag je afdelingshoofd dit aan te dragen voor een leanoperatie. Of leg je oor eens te luister bij de greenbelts (de voorlopers). Elke afdeling kent er één, ze zijn ongetwijfeld bekend bij jullie. En voor de greenbelts geldt: jullie inzet wordt gewaardeerd, maak ons gek met prachtige resultaten!

Marcel Wagener

Op 31 oktober jl. is er een interactieve werksessie geweest met leanleiders (de senioren en afdelingshoofden) en de greenbelts (procesbegeleiders). Naast het uitwisselen van wat er momenteel binnen het gemeentehuis gebeurt op het gebied van lean, is er ook de tijd genomen om de verwachtingen uit te spreken. In onderstaande afbeeldingen is weergegeven welke opmerkingen hierbij vaak voorbij zijn gekomen.

Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat een lean succesvol onderdeel wordt binnen onze bedrijfsvoering?

Wat verwachten de leanleiders (senioren, afdelingshoofden) en de greenbelts (procesbegeleiders) van elkaar?

Wat hebben we over 5 jaar met lean bereikt?

QUOTES

"Grote doelen haal je met kleine stappen."

"Niet kiezen is ook een keuze."

"Voortdurend optimaliseren doe je met zijn allen, iedere dag op ieder proces."

"Je kunt beter niets doen, dan druk zijn met niets."

WIJ ZIJN BENIEUWD NAAR JOUW IDEEËN!